Spring, bara spring!

Utan hälsa är vi ingenting, lyder ett gammalt talesätt och det ligger verkligen något i det. Om man inte mår bra är det väldigt svårt att kunna göra eller njuta av särskilt mycket och därför är det så viktigt att man tar hand om sig själv inifrån och ut. Ät bra kost, ta hand om kroppen och själen, gör saker du mår bra av både fysiskt och psykiskt och se till att du lever livet. Om du bor i storstaden har du massor med alternativ och du kan lätt hitta allt ifrån roliga och intressanta utställningar och evenemang till tandläkare i Stockholm som ser till att gaddarna strålar lika mycket som dina ögon. Det går inte att betona nog hur viktigt det är med att känna sig stark och frisk och detta påverkar alla områden i livet.

Oavsett om man är ung eller gammal, svag eller stark så är löpning en av de absolut bästa motionsformerna och denna typ av rörelse uppmuntras av både läkare och psykologer. Man blir stark och slank och medan man springer hamnar man i samma sinnestillstånd som när man mediterar, vilket innebär en välkommen paus för våra stressade hjärnor. Om man känner sig lite tveksam inför att börja springa så finns det flera olika sätt att för komma igång med löpning utan att man blir skadad eller utsliten.

Steg ett: utrustning

Först och främst så bör man skaffa sig ett bra skydd till mobilen för att skydda den från fukt och regn. Man kan till också hitta speciella armband om man föredrar att låta mobilen sitta på armen medan man springer. Sedan kan man ladda ner sin favoritmusik liksom en bra löp-app som kommer att fungera som en personlig tränare under turerna. Efter det bör man också skaffa sig ett par riktigt bra löparskor då dessa är A och O om man vill undvika knä- och ledskador.

Steg två: spring och gå

Många nybörjare gör felet att börja springa för snabbt. Detta tröttar bara ut kroppen och tålamodet och det är därför viktigt att man tar det lugnt i början. Sätt ett mål på tre kilometer och börja med att gå och springa omväxlande – gå i två minuter och spring i en och repetera sedan detta under hela turen. Njut av din favoritmusik!

Steg tre: variera

Allteftersom du blir starkare och får bättre kondition kommer du att kunna springa längre och snabbare. Det är då viktigt att variera din träning så att kroppen inte vänjer sig, vilket ger sämre resultat. Kör en dag intensiv snabblöpning och en lugnare runda med längre distans. Du kan också springa i intervaller eller med vikter i händerna, och på så sätt maximerar du dina resultat och din uthållning.