Utrustning för att träna hemma

Att träna hemma är ett smidigt sätt att spara tid i vardagen, eftersom man sparar in transportsträckan till och från gymmet. Dessutom sparar man i längden pengar, då man inte behöver betala för ett (ofta dyrt) månadsabonnemang på ett gym. Det finns också de som inte känner sig bekväma med att träna på gym överhuvudtaget. Av alla dessa anledningar är det bra att ha en uppsättning redskap hemma som gör att man kan träna effektivt.

Vilka redskap man behöver beror självklart på hur man föredrar att träna. Om man till exempel framförallt vill träna sin kondition är det kanske värt att investera i ett löpband eller en motionscykel. Dessa maskiner tar dock upp stor plats, så om man inte vet med sig att man verkligen kommer att använda dem, är det bättre att välja andra, mindre otympliga träningsredskap.

Ett exempel på ett sådant är en balansplatta. Balansplattan är en rund platta med ett halvt klot undertill, vilket gör att den wobblar när man står på den. En balansplatta är perfekt för den som vill stärka sina vrister, till exempel för att förebygga stukningar. Den tar inte upp mycket plats, och man kan träna på den samtidigt som man gör andra saker, till exempel borstar tänderna eller diskar.

Självklart krävs dock även träningsredskap för lite intensivare träning, till exempel hantlar och vikter. Något som kan vara bra att tänka på är att också skaffa en matta att ställa vikterna på, så att man skyddar golvet. En yogamatta är ett perfekt alternativ för detta, eftersom den har flera användningsområden. Den kan dels användas så som nämndes ovan, som ett underlägg för att skydda parketten mot repor från hantlarna, dels som en faktisk matta när man ska utföra situps, rygglyft eller andra övningar som kräver att man ligger på golvet.

Ett annat tillfälle då det kan vara bra att ha en matta under sig för att skydda golvet är om man ska hoppa hopprep. Ett hopprep är nämligen ett perfekt träningsredskap att ha hemma om man inte har plats med ett löpband eller en annan motionsmaskin. Hopprepet kan användas för att värma upp eller för att träna intensiv konditionsträning – det enda problemet är att man måste ha högt i tak för att kunna använda hopprepet till fullo.

Om man verkligen har begränsat med plats ska man satsa på en dörrtrapets, det vill säga en stång som monteras i en dörröppning (och således inte tar upp någon yta överhuvudtaget i hemmet). Denna kan användas för att träna överkroppen i form av pull-ups och chin-ups, och om man hänger från den med raka armar kan man också lyfta benen för att träna magmusklerna.

Att köpa all denna utrustning på en gång kan självklart bli dyrt, och det kan därför vara en bra idé att börja med det redskap man tror att man kommer att ha mest användning för, och sedan utöka sitt hemmagym bit för bit med det man märker att man har behov av. Ett annat tips för att minska kostnaderna är att köpa redskapen online, till exempel i en nätbutik som Fyndab.com, eftersom priserna där är lägre än i fysiska butiker. Dessutom är det smidigt och tidssparande att inte behöva ta sig till en butik, på samma sätt som det är tidssparande att träna hemma istället för att gå till gymmet.