Träning för bättre kondition

Att ha bra kondition är viktigt av flera anledningar, men de främsta är kanske att man på det sättet minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och att man helt enkelt får mer energi, orkar mer och mår bättre.

Att sätta igång med konditionsträning, om man inte har någon vana av att löpträna eller konditionsträna sedan tidigare, kan dock kännas överväldigande, och det kan vara svårt att veta hur man ska börja. Det bästa är att börja försiktigt med 1-2 pass i veckan. Hur långa eller snabba passen är beror på vilken grundform man har, men det är viktigt att inte pressa sig för hårt, utan att lyssna på kroppen.

Det är särskilt viktigt att ta det lugnt med träningen i början om man vet med sig att man har högt blodtryck. Även om motion och träning bidrar till att sänka blodtrycket i längden, stiger blodtrycket kraftigt under ett löppass. Om man har högt blodtryck till att börja med kan man därför behöva sänka blodtrycket med hjälp av medicin för att kunna börja träna, och därefter eventuellt ta bort medicinen när man har kommit i bättre form. Oavsett om man har högt blodtryck sedan tidigare eller inte, kan det vara bra att ha en blodtrycksmätare hemma när man sätter igång med träningen.

Det roliga med konditionsträning, som gör att man lätt får blodad tand och vill fortsätta, är att man snabbt kommer att märka en förbättring, även när man bara börjar med 1-2 pass i veckan. Snart kan man därför utöka sin träningsregim med mellan 2 och 4 pass i veckan. Detta kommer att ge en ytterligare boost i ens kondition, som man sedan kan underhålla genom att springa 2-3 pass i veckan. Vill man bibehålla utvecklingstakten uppåt kan man därefter lägga till ytterligare träningspass allteftersom – så länge man kommer ihåg att ge kroppen tillräckligt med tid att återhämta sig emellanåt.

Det är dock långt ifrån bara löpning som fungerar som effektiv konditionsträning. Löpning är bra eftersom det bara behövs ett par skor för att börja, men om man har tid och råd att ta sig till ett gym kan man ägna sig åt exempelvis spinning, rodd eller crosstrainer, som alla är träningsformer som är skonsammare mot knän och leder än löpning. En annan fördel med dessa träningsformer är just att de är inomhus, vilket gör att man kan träna på detta sätt året runt. Det går visserligen att springa utomhus även på vintern, om man har rätt kläder och utrustning, men de flesta håller nog med om att det inte är lika roligt att tröska sig fram genom snö och väta som att springa en solig sommardag.

Om man inte tycker att det är roligt att springa eller cykla överhuvudtaget, för att man tycker att det är enformigt och tråkigt, finns det dock även andra träningsformer som effektivt förbättrar ens kondition. De flesta gym idag erbjuder till exempel dansbaserad gruppträning av olika slag, som aerobics, zumba, jazz och streetdance. All träning som får pulsen att öka och svetten att rinna kommer med tiden att förbättra ens kondition, så det är bättre att välja en träningsform som man tycker är rolig och kommer att fortsätta med, än den absolut effektivaste träningsformen som man ändå slutar med efter några gånger för att det var tråkigt.