Forma kroppen

Vill du forma din kropp genom att bygga upp musklerna på armarna eller benen? Vill du bli mer nöjd med ditt utseende genom att gå upp eller ner några kilon i vikt? Kanske har du till och med tävlingsambitioner och skulle vilja träna upp din kropp för en fitnesstävling? Oavsett vilka mål du har kommer rätt träning och kost att ge dig de resultat du är ute efter.

Forma kroppen med muskler

Med styrketräning går det att förändra din kroppsform genom att till exempel bygga större överarmar eller mer muskulösa ben. För att öka muskelmassan bör du träna tung styrketräning minst två gånger varje vecka då du tränar igenom hela kroppen. Välj gärna styrkeövningar som knäböj och lastdrag som involverar flera muskelgrupper på samma gång. Tung styrketräning innebär att du ska välja en vikt som du endast orkar lyfta 5 till 8 gånger per set. Gör 3 till 4 set per övning och öka vikten när du märker att du har blivit starkare.

Tyvärr är det inte alltid lätt att hitta motivationen till träning men genom att sätta tydliga mål för den och genom att belöna dig själv när du har uppnått målen blir det enklare. Varför inte unna dig en behandling med prp, s.k. vampyrbehandling, när du uppnått en viss muskelmassa eller klarat av ett visst antal träningspass under ett år? En prp-behandling kan användas för att behandla till exempel rynkor, solskador och ärr samt är även effektiv mot håravfall och tunnhårighet. Dessutom är den enkel och fri från biverkningar.

Hälsosam kost för att forma kroppen

Det du äter har stor betydelse för hur din kropp formas och för att bygga muskler krävs att du äter tillräcklig mängd mat och att ditt intag av protein är tillräckligt. Protein hittar du bland annat i livsmedel som kött, fisk, linser, bönor, mjölk och ägg. Förutom protein är även kolhydrater och fett viktiga för att du ska få i dig tillräckligt med energi för att må bra och orka prestera när du tränar. Om du vill gå ner i vikt bör du inte minska ner på kaloriintaget för mycket utan istället fokusera på att äta mat som innehåller alla viktiga vitaminer och mineraler och undvika tomma kalorier som till exempel godis och läsk.

Tävla i Fitness eller Body Building

Kanske har du blivit riktigt intresserad av styrketräning och funderar på att ställa upp i en kroppsbyggartävling. För att komma i form till denna typ av tävling krävs styrketräning flera gånger i veckan under en lång period för att bygga upp tillräckligt med muskelmassa. Några veckor innan tävlingsdagen är det dags att minska ner kroppsfettet för att musklerna ska bli mer synliga. När du deffar kroppen gäller det att undvika de vanligaste misstagen som att börja försent eller välja mat som inte ger tillräckligt mättnad.